Friday, February 13, 2009

POKOK TEJA=KARAS?

Baru baru ini, TK dihubungi seorang teman yang berasal dari utara tanahair bertanyakan tentang adakah pokok Teja itu sama dengan pokok Gaharu atau Karas?

Dan sememangnya TK bukanlah seorang pakar terlatih tentang tumbuhan, maka TK hanya mampu meminta penangguhan akan jawabannya. (Lagipula, ituhlah pertama kali TK mendengar akan nama pokok Teja selain dari Tun Teja...hehe),.ini pula dikaitkan dengan pokok karas.
So, hari ini TK membuat carian on net dan ini apa yang TK dapat. Samada ianya pokok Teja yang dimaksudkan oleh teman tersebut atau bukan..tapi di bawah inilah faktanya.

"Pokok Medang Teja merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Cinnamomum iners Reinw. ex Bl. Ia sama spesies dengan pokok kayu manis.
Spesies-spesies lain yang berkaitan adalah Cinnamomum iners Reinw. ex Bl., Cinnamomum javanicum Bl. dan Cinnamomum velutinum Ridl."

Pokok Teja

http://www.melur.com/myherba.asp?plant_id=57

"Nama Tempatan: Teja
Nama Saintifik: Cinnamomum culilawan Bl
Nama Lain: Kayu tija(indonesia),culilawan
Famili: Lauraceae
Lokasi dijumpai: Di hutan dan kawasan pembalakan

Keterangan:
Pokok teja ialah sejenis tumbuhan renek yang senang didapati di kampung kampung.

Tumbuhan saka ini adalah tumbuhan dari famili yang sama dengan kayu manis dan bentuk fizikal dari bentuk daun dan bunganya juga hampir sama. Seluruh bahagian pokok ini terutama kulit batangnya mempunyai aroma yang kuat.Bahan aktif yang terdapat di dalamnya ialah minyak volatile."

*So, apa yang dapat TK simpulkan di sini adalah pokok Teja itu berlainan famili dengan pokok Karas. Karas dari famili "Thymelaeaceae" manakala pokok Teja dari famili "Lauraceae".

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails